Recordant un gran fotògraf: Paco Elvira

Parc Diagonal Mar Barcelona 2002

Parc Diagonal Mar Barcelona 2002

Trabajando en un nuevo proyecto editorial sobre Barcelona he encontrado esta foto que tomé poco después de la inauguración del Parc Diagonal Mar que diseñó el arquitecto Enric Miralles.

Qui es podia imaginar, que hores després d’haver escrit aquestes paraules al seu bloc, perdríem Paco Elvira.

Durant la darrera setmana s’ha escrit molt sobre ell, sobre la seva vida, la pèrdua d’un gran fotògraf commociona la xarxa. Des de femfotos, volem afegir-nos-hi, recordant-lo com el fotoperiodista de 64 anys que ha viscut cada època adaptant-se a cada canvi, com un exemple a seguir:

Los peores momentos son los de las crisis. Yo recuerdo la más fuerte en el año 1992, justo acabados los Juegos Olímpicos. Y esta ultima también. Si las crisis no terminan contigo, que todo puede ser, tienes menos trabajo, y si no te quedas en casa sin hacer nada, son momentos que pueden ser muy creativos. De hecho, cosas como el blog y la novela han nacido en periodos de calma.

“Playa de Inch” (Irlanda del Nord): primer escenari de la seva novel.la “Un día de mayo”

“Playa de Inch” (Irlanda del Nord): primer escenari de la seva novel.la “Un día de mayo”

Nascut a Barcelona el 30 d’octubre del 1948, va començar la seva vida com a estudiant d’economia; però la passió pels ocells, la vida i un el llibre de Xavier Miserachs “Barcelona en blanc i negre” van fer que es comencés a interessar per la fotografia:

Cuando yo empecé a estudiar Económicas no sabía lo que quería. Era muy joven. De hecho, recuerdo estar en alguna clase y pensar: “¿Pero que estoy haciendo yo aquí?” Luego tuve mucha suerte. Ya me había preparado algo, ya sabía hacer fotos, tenía cierta técnica… y coincidió que después de la muerte de Franco hubo un “boom” de revistas y yo estaba en el lugar adecuado y en el momento adecuado. En ese momento, vi que podía vivir de la fotografía y decidí hacerlo. Nunca llegué a ejercer de economista; de hecho, mi propia economía la llevo fatal. No sé si hubiera triunfado mucho.

Va estar treballant per a diversos mitjans com ‘La Vanguardia’, ‘El Periódico’, ‘El País’ o la ‘Cadena Ser’, mitjans pels quals havia estat enviat especial en nombrosos conflictes arreu del món, des de la Xina fins a Argentina, passant entre altres per l’Amèrica Central, Israel, Àfrica, Afganistan i la guerra dels Balcans. En destaquen els cinc viatges que va fer per cobrir el conflicte d’Irlanda del Nord.

Proper a la notícia, proper a les persones:

Para ser un buen cronista debes conocer la historia y entrar en contacto con la gente. La fotografía te permite esta proximidad. Puedes ser un periodista, y pasar desapercibido, pero si vas con una cámara la gente te ve y muchas veces tienes que hablar con ellos.

Paco_Elvira_libro_mayo_6Paco_Elvira_libro_mayo_8

 

Alguns dels seus treballs li van fer rebre diversos reconeixements, com el Fotopress o el premi Civisme del departament de Benestar de la Generalitat l’any 2004 pel reportatge ‘Missió a Kabul’, per a la revista ‘Magazine’ de ‘La Vanguardia’.

(…) para hacer un tema en profundidad es mejor el reportaje; puede hacerse con mucha más tranquilidad y permite organizarse. Igualmente, la prensa diaria es una gran escuela por eso de la inmediatez; te hace estar alerta, aprender a aprovechar el momento.

Fotògraf, editor gràfic del diari ‘Record’ i de la revista ‘Públic’, col·laborador  habitual de les agències Getty Images i AGEFotostock, amant de la seva feina i també professor… Alguns estudiants han tingut la sort d’assistir a les seves classes de fotoperiodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i Pompeu Fabra, a l’escola IDEP o a altres tallers que organitzava.

Per acabar, us volem deixar amb una de les seves reflexions, per convertir-la en un bon consell:

Un fotógrafo siempre tiene que disparar cuando ve una imagen. Muchas veces no lo haces por pereza o porque no llevas la cámara encima, y luego te arrepientes.

Paco Elvira

 

Enllaços relacionats:

Més informació sobre Paco Elvira:

Paco Elvira - El Garraf

equss diamond parts dubai store
weight loss tips The 5 Stupidest Habits You Develop Growing Up Poor Part 2

distinctiveness of all recycling where possible traditional sweaters back into date
christina aguilera weight lossMonif C Resort 2012 Collection